آزمایش سرطان خون ، دارو سرطان خون
متن دلخواه شما
شنبه 5 فروردين 1396 ساعت 8:50 | بازدید : 160 | نوشته ‌شده به دست sibesalamati | ( نظرات )

در این مطلب در مورد آزمایش و دارو سرطان و آزمایش سرطان خون ، دارو سرطان خون اماده کردیم

آزمایش سرطان خون ، دارو سرطان خون

 

تشخیص سرطان با آزمایش خون

یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین تست های آزمایشگاهی آزمایش خون می باشد  که به وسیله آن می توان به بسیاری از بیماریها و وضعیت فرد پی برد.یکی از این تست های ساده تست CBC یا همان شمارش گلبولها ی قرمز می باشد. این تست  همه آزمایشگاهها به طور روتین و روزانه انجام می شود.

اولين موردي كه در CBC اندازه گرفته مي‌شود، تعداد گلبولهاي سفيد خون در هر ميليمتر مكعب مي‌باشد. اين تعداد اهميت خاصي در ارزيابي وضعيت اين گويچه‌ها در خون دارد. گفته مي‌شود كه تعداد طبيعي گلبولهاي سفيد ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سلول در ميليمتر مكعب است و كاهش يا افزايش تعداد آنها مي‌تواند نشان دهندة بيماري‌هاي خاصي باشد. به عنوان مثال در عفونت‌ها، برخي سرطان‌ها و بيماريهاي التهابي، تعداد سلولهاي سفيد خون به بالاتر از ۱۰۰۰۰ مي‌رسد. از سوي ديگر، ضعف دستگاه ايمني و نارسايي مغز استخوان در توليد سلولهاي سفيد خون موجب مي‌گردد كه تعداد كلي سلولهاي سفيد خون به كمتر از ۴۰۰۰ برسد. با اين حال، با توجه به تعدد رده‌هاي مختلف سلولهاي سفيد، بهتر است كم و زياد شدن تعداد متعلق هر رده را معيار تشخيص‌هاي خود قرار دهيم. فرض كنيد شمارش گلبولهاي سفيد فردي ۹۰۰۰ باشد و ۹۰% اين سلولها نوتروفيل باشند، با ضرب كردن اين دو عدد در يكديگر مشخص مي‌گردد كه ۸۱۰۰ نوتروفيل در هر ميليمتر مكعب خون اين فرد وجود دارد. در صورتي كه با همين شمارش گلبولي و نسبت ۴۰% ، تعداد نوتروفيل‌هاي فرد ۳۶۰۰ عدد خواهد بود. حال به كاهش يا افزايش چند ردة سلولي سفيد توجه كنيد:

۱- نوتروپني: يعني تعداد نوتروفيل‌هاي خون كمتر از ۱۵۰۰ عدد در هر ميليمتر مكعب بشود. هرگاه اين تعداد به كمتر از ۵۰۰ برسد در اصطلاح گفته مي‌شود كه فرد دچار «آگرانولوسيتوز» شده است. بيماريهايي مانند حصبه، تب مالت، ولوسمي حاد مي‌توانند باعث نوتروپني در فرد شوند. به دنبال شيمي‌درماني يا مصرف برخي داروها نيز احتمال مي‌رود كه فرد دچار نوتروپني شود.

۲- نوتروفيلي: عكس حالت فوق را نوتروفيلي مي‌گويند. به عبارت دقيق‌تر افزايش نوتروفيل‌هاي خون به رقمي بالاتر از ۱۰۰۰۰عدد در ميليمتر مكعب نوتروفيلي گفته مي‌شود. اين وضعيت در چندين حالت طبيعي نيز ايجاد مي‌شود و جاي نگراني خاصي ندارد (به دنبال ورزش، در اثر درد، با مصرف سيگار، در حاملگي و زمان تخمك‌گذاري). در بيماريهاي عفوني و التهابي نيز مقدار اين ردة سلولي بالا مي‌رود كه آن نيز قابل پيش‌بيني است. دست آخر، برخي بيماريهاي سرطاني از جمله لوسمي حاد و مزمن مي‌توانند موجب نوتروفيلي شديد در فرد شوند.

۳- مونوسيتوز: هرگاه تعداد مونوسيتهاي خون بالاتر از ۷۵۰ برسد، يعني مونوسيتوز در فرد ايجاد شده است. اين وضعيت در بيماريهاي روماتيسمي، عفوني، بدخيم (مانند لوسمي و لنفوم). و گوارشي (مانند بيماريهاي التهابي روده و سوء جذب) مشاهده مي‌گردد.

۴- لنفوسيتوز: به بالا رفتن تعداد مطلق لنفوسيتهاي از عدد ۴۰۰۰ در هر ميليمتر مكعب، لنفوسيتوز گفته مي‌شود. علاوه بر بيماريهاي عفوني كه مي‌تواند موجب افزايش اين ردة سلولي گردد، لوسمي‌هاي لنفوسيتي و لنفوم نيز ممكن است موجب لنفوسيتوز گردند. مونونوكلئوز عفوني نيز از ديگر علل لنفوسيتوز مي‌باشد.

۵- ائوزينوفيلي: يعني تعداد مطلق ائوزينوفيل‌هاي خون بالاتر از ۵۰۰ در هر ميليمتر مكعب خون برسد. اين وضعيت نيز علل بسيار متنوعي دارد كه چند نمونه از آنها ذكر مي‌گردد: آلرژي‌هاي مختلف، آسم، سرطان (از جمله لوسمي)، بيماريهاي پوستي، بيماريهاي انگلي، بيماريهاي كلاژن (يا بافت همبند)

 

دارو انواع سرطان خون

 

  • تشخیص و درمان سرطان خون لوسمی

ممکن است پزشکتان برای مشخص شدن اینکه سرطان دارید یا نه برای شما آزمایش کامل خون (CBC) تجویز نماید. این آزمایش می تواند مشخص نماید که تعداد سلول های خون را مشخص کرده و درصورت میزان زیاد سلول این موضوع را نشان دهد. تعداد زیاد سلول سفید، یا تعدا بسیار کم سلول قرمز یا پلاکت می تواند نشانه ابتلا به سرطان خون باشد.اگر نتیجه ابتلای شما به لوسمی مثبت بود پزشکتان از یک آزمایش برداشتن بافت استخوا (بافت برداری یا biopsy) برای مشخص کردن نوع سرطان استفاده می کند.

درمان سرطان خون لوسمی بسته به سن، سلامت عمومی و نوع لوسمی متفاوت می باشد. پزشکتان ممکن است برای درمان شما از ترکیبی از درمان های مختلف شامل شیمی درمانی، درمان بیولوژیکی، رادیوتراپی و یا پیوند سلول های بنیادی استفاده نماید. برای افراد مبتلا به لوسمی حاد اغلب بدلیل سرعت رشد سرطان از شیمی درمانی استفاده می شود. اکثر افراد مبتلا به سرطان خون لوسمی حاد به درمان سریعا واکنش نشان می دهد.

  • تشخیص و درمان سرطان خون لنفوم

پزشک برای تشخیص ابتلای شما به این نوع سرطان نیاز به آزمایش برداشتن بافت غدد لنفاوی ( lymph node biopsy) دارد. آزمایش های بیشتر برای مشخص کردن مراحل بیماری شامل آزمایش خون، نمونه برداری از بافت استخوان و … انجام می شوند. همچنین برای مشخص کردن میزان پخش شدن این سرطان نیز آزمایش هایی انجام می شود. تصمیم گیری برای درمان این بیماری بعد از انجام این آزمایش ها و با نظر پزشک انجام می گیرد.

بیماری سرطان خون لنفوم هوچکین یکی از درمان پذیرترین انواع سرطان ها می باشد. درمان سرطان لنفوم می تواند شامل شیمی درمانی، شیمی درمانی بهمراه رادیوتراپی، درمان بیولوژیکی و پیوند سلول های بنیادی می شود.

  • درمان سرطان خون میلوما

اگر مبتلا به میلوما هستید، درمان های بسیاری برای شما وجود دارد که سرعت رشد سلول ها را کاهش داده و درد استخوان ها، خستگی و سایر علایم بیماری را کاهش می دهد. نوع درمان بسته به سلامت عمومی شما، نوع و مرحله بیماری متفاوت می باشد. روش های درمانی در دسترس برای درمان میلوما شامل:

شیمی درمانی
تنظیم کننده های سیستم ایمنی (Immunomodulators)
داروهای کم خونی
رادیوتراپی
پیوند سلول های بنیادی




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب